14 juli 2020

Nieuwe regels in eenvoudige taal

Nieuwe regels per 1 juli 2020 in eenvoudige taal

Op woensdag 24 juni vertelden premier Mark Rutte en minister De Jonge op televisie over corona en de nieuwe regels. Het gaat om regels voor binnen en buiten per 1 juli 2020.
De belangrijkste dingen leggen we uit:

Regels binnen

U houdt binnen altijd 1,5 meter afstand.
• Bij ruimtes binnen mogen maximaal 100 mensen bij elkaar komen.
Personeel telt niet mee.
• Meer dan 100 mensen mag.
Maar alleen als u een plek reserveert en u krijgt een gezondheidscheck.
• Dit geldt bijvoorbeeld bij bioscopen, cafés, restaurants, theaters, bruiloften en uitvaarten en dus ook voor d’n Herd

Er komen nog regels voor zangkoren.

Regels buiten

U houdt buiten altijd 1,5 meter afstand.
• Bij ruimtes buiten mogen 250 personen bij elkaar komen.
Personeel telt niet mee.
• Meer dan 250 mensen mag op plekken met vaste zitplaatsen.
U reserveert een plek.
En u krijgt een gezondheidscheck.
• Dit geldt bijvoorbeeld in de horeca.
Bij dierentuinen en pretparken geldt geen maximaal aantal personen.

Regels in het vervoer

• U moet altijd een mondkapje dragen in het openbaar vervoer.
• U draagt in taxi’s, busjes en touringcars altijd een mondkapje.
U moet reserveren.
En u krijgt een gezondheidscheck.
• Zitten er mensen uit een ander huishouden bij u in de auto?
Draag dan allemaal een mondkapje.

In al het andere vervoer moet u 1,5 meter afstand houden. Zoals op een rondvaartboot.

Uitzonderingen op de 1,5 meter afstand

Er gelden uitzonderingen op de 1,5 meter afstand voor kinderen en jongeren:
• Mensen uit 1 huishouden hoeven bij elkaar geen 1,5 meter afstand te houden.
• Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden van anderen.
• Jongeren tot 18 jaar hoeven bij elkaar geen 1,5 meter afstand te houden.
Ze moeten wel 1,5 meter afstand houden van volwassenen.

In sommige situaties is het moeilijk om 1,5 meter afstand te houden.

Daarom gelden er ook uitzonderingen voor:
• Hulpbehoevenden en hun begeleiders
• Kappers, masseurs en instructeurs in lesauto’s.
• Sporters, acteurs en dansers.

Niet vergeten:
• Houd 1,5 meter afstand van anderen.
• Reis zoveel mogelijk buiten de spits.
• Blijf weg van drukke plekken.
• Was vaak uw handen.
• Blijf thuis bij klachten en laat u testen.

Het bestuur heeft besloten de algehele activiteitenstop te handhaven, MAAR……..  heb je goede ideeën om je activiteit volgens de richtlijnen te starten en kun je het onderbouwen, motiveren waarom jullie activiteit wel veilig kan, laat het ons dan weten en wij gaan met jullie in overleg.

Om een en ander te stroomlijnen is het idee dat de kartrekker een afspraak maakt met onze secretaris, Mariet Jaspers, om samen te komen tot een veilige oplossing.