28 augustus 2023

KBO reisje Giethoorn 19 augustus

Na de voorinschrijving was het al duidelijk, een groot aantal KBO-leden (62) hadden zich opgegeven voor deze dagtocht. Er was zelfs een reserve lijst, waarbij tevens aangemerkt moet worden dat een extra grote bus werd ingezet. Door uitval van 2 KBO-leden konden deze toch nog gaan genieten van deze dag terwijl dit voor de achtergeblevene natuurlijk een domper was.
Door de afwezigheid van MARDON is mij gevraagd een verslag te doen van deze trip.

Fotoverslag

Op 19 aug. 2023 om 09:00u werd de bus in beweging gezet door onze vrouwelijke chauffeuse met als bestemming Giethoorn. Vreemd genoeg koos de chauffeuse om via Utrecht te rijden, wij zijn natuurlijk leek dus dit zal best wel goed komen. Dat deed het dan ook, het hield alleen in dat we 40 minuten te laat op plaats van bestemming aankwamen. Iedereen was wel aan een kopje koffie toe met als extra de specialiteit van Giethoorn de “Ambachtelijke boerenbrok”, iets om je vingers bij af te likken (zag dit ook iemand doen).
We begonnen later dan gepland aan de rondvaart. Daar we met zo’n groot gezelschap waren was 1 boot niet genoeg en werd er een extra boot ingezet. Goed opgelost door de rederij.
Onderweg kregen we de geschiedenis van Giethoorn te horen door onze enthousiaste gids die tevens ook zijn ogen goed rond moest laten gaan om niet telkens in aanvaring te komen met andere boten vol met toeristen. Leuk om te vermelden is dat de naam Giethoorn is ontstaan doordat de 1e inwoners vele hoorns van wilde geiten vonden en daardoor hun nederzetting Geytenhoorn hadden genoemd, later is deze naam verbasterd tot Geythoorn wat uiteindelijk weer Giethoorn is geworden.
Giethoorn is het Venetië van het noorden, hier wordt alles met de boot gedaan. Wat te denken van de 175 hoge bruggetjes waar de bootjes onderdoor varen.
Het water is overigens maar 80 tot 100cm diep.
Na 1 uur rondgevaren te hebben en vele indrukken opgedaan waren we wel aan de lunch toe, dit werd verzorgd in “Hollands Venetië restaurant” waar we eerder ook al de koffie hadden gedronken.
De lunch was goed verzorgt en er was voldoende op de tafels geserveerd  zelfs de croquetten ontbraken niet.
Doordat we in tijdnood raakten stapten we vrij snel ook weer in de bus want middags stond  de vrije wandeling in het centrum van Zwolle gepland. Helaas werd het bezoek ingekort van 2-uur naar 1-uur.

We kwamen rond 15:15u aan in het centrum waarna onze chauffeuse de rollators op de stoep plaatste voor hen die niet zo goed ter been waren.  Echter  1 rollator bleef achter waarschijnlijk van iemand die weer kon lopen, de chauffeuse sprak van het wonder van Zwolle en plaatste de rollator weer in de bus.
Jammer maar we hebben toch wel een indruk van dit mooie centrum van Zwolle gekregen.
Ik noem er toch een paar:

• Museum de fundatie en het tegenoverliggende Herman Brood museum
  • De Dassenpoort
  • De Peperbus
  • De grote kerk en de grote markt met de vele terrasjes
  • Ect……

Om 16:15u vertrokken we richting Escharen om daar het diner te gebruiken bij restaurant “de Brouwketel”. Het moet me van het hart dat ondanks een vrij rommelig begin er een voortreffelijke maaltijd werd voorgeschoteld. Hier kwam werkelijk niemand iets tekort dus alle lof voor het personeel van de Brouwketel die alles onder controle had.
Na dit voortreffelijk diner werd aan de thuisreis begonnen, was gelukkig niet zo ver meer. Tijdens dit laatste stukje werd door de chauffeuse nog eens benadrukt dat ook zij een fijne dag heeft gehad en hoopte dan ook op een weerzien in de toekomst met Maasland reizen.
Rest mij nog om de 2 dames van de KBO dagtocht-commissie te bedanken voor hun inzet tijdens deze trip, voorwaar toch een hele verantwoording om met 62 personen op stap te gaan.
Nogmaals dank aan Gerda Bax en Jeanne van Orsouw.

Kijk nu al uit naar de volgende trip (Brugge)

PESP