23 mei 2024

Tour de Bernheze

Een dagje op stap met de burgemeester

De gemeente heeft een ‘Tour de Bernheze’ georganiseerd voor de nieuwe burgemeester Mark de Man. In de eerste maanden van zijn ambtsperiode ging de burgemeester langs alle kernen van de gemeente. Als laatste was op 17 mei de kern Heesch aan de beurt. Daarbij stond ook een bezoekje aan KBO Heesch op het programma. Via Samen Heesch was ik gevraagd om die dag chauffeur te zijn.
Om kwart over negen meldde ik me met mijn auto bij het gemeentehuis. Behalve de burgemeester reden ook zijn secretaresse en twee mensen van de ondernemersvereniging mee. De laatsten moesten het strakke tijdschema van die dag bewaken. Onze eerste bestemming was Heelwijk waar sommige bewoners voor hun doen vroeg uit de veren waren gekomen om de burgemeester te ontmoeten. Het was een gezellige ontmoeting, waarbij ook wensen aan de burgemeester voorgelegd werden als ‘een bankje bij de Lidl’ en een ‘breder wandelpad voor rolstoelers’ vlakbij Heelwijk. Daarna was er een ontvangst op samenwerkingsschool Eikenwijs met een rondleiding door het leerlingenparlement. Aansluitend een bezoek bij tennisbaan de Broekhoek, waar mensen van ‘Bijzonder Talent’ een hartelijke ontvangst hadden voorbereid met eigengemaakte appeltaart en monchoutaart. Uiteraard ging de burgemeester op de foto met alle medewerkers.

Daarna volgde een rit naar de verste uithoek van Bernheze, de sterrenwacht Halley. Daar werden met trots de nacht- en zonnetelescopen getoond en kregen we een demonstratie van de draaibare koepel en het planetarium. Terug naar Heesch naar de heemschuur van de Elf Rotten. Daar werden diverse gemeentewapens getoond en kreeg de burgemeester een boek aangeboden door de voorzitter. Na een lunch met vertegenwoordigers van de ondernemersvereniging van Heesch stapte het gezelschap de Pas binnen voor een ontmoeting met onze KBO, Samen Heesch en het bestuur van de Pas. Onze voorzitter gaf een presentatie van wat KBO Heesch te bieden heeft en waar we voor staan. De burgemeester was verbaasd over wat we allemaal bieden voor 26 euro per jaar. Daarna werd door Samen Heesch een actieve demonstratie gegeven van enkele oefeningen die erop gericht zijn om met name ouderen vitaal te houden naast een pleidooi voor meer concrete plannen vanuit de gemeente waar we als maatschappelijke organisaties een bijdrage aan kunnen leveren. De dag werd afgesloten met een ‘hapje en een drankje’ aangeboden vanuit de Pas.
Zo’n dag is niet alleen informatief voor de burgemeester maar voor alle mensen die (een deel van) het programma gevolgd hebben. Het filmverslag van die dag geeft maar een beperkte indruk maar is zonder meer leuk om te zien.

Jack de Groot

d i g i d e o n – media design & production