MOOIE EN FIJNE BIJEENKOMSTEN IN SEPTEMBER.

Als u dit leest hebben we de augustus bijeenkomsten achter de rug. Maar we gaan nog even door.

Ook de maand september geeft mogelijkheden om aan een aantal evenementen deel te nemen.

Documentaire/film: ”Wei”.

Op vrijdagmiddag 10 september 2021 vertoont Zorg en Welzijn van de KBO in samenwerking met WMO-middagen en Dementie Vriendelijk Bernheze de documentaire/film ‘Wei ‘.     Aanvang: 13.30 uur.

Op maandagavond 22 oktober zal, vooral bestemd voor familieleden van dementerenden, de documentaire nog een keer worden vertoond. Aanvang: 19.30 uur.

Voor en na de documentaire wordt informatie verstrekt over dementie en is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

‘Wei’ toont de impact van dementie op een gezin. In zijn eentje filmde Ruud Lenssen (33) zijn ouders gedurende de laatste twee jaar dat zijn vader nog thuis kon wonen. Zijn werkwijze levert een zeer intieme film op waarmee Lenssen de worsteling rondom dementie en mantelzorg bespreekbaar wil maken: “De angst, de onzekerheid, de schaamte, de frustratie, het zit allemaal in de film. Om het vaak stille lijden van mantelzorgers zichtbaar te maken wilde ik die pijn zo eerlijk mogelijk weergeven. Ons zorgstelsel zit zo in elkaar dat er een enorme druk ligt bij mantelzorgers. In de film zie je wat dit voor een gezin betekent.”

De rode draad in ‘Wei’ is het paradijsje dat vader Jac heeft gecreëerd: een hectare natuurgrond met paarden, kippen en moestuin. De wei is zijn levenswerk en Jac is vastberaden ervoor te blijven zorgen. Juist nu bij hem dementie is geconstateerd.

De natuur en zijn dieren geven Jac troost en houvast in een steeds verwarrender bestaan. Moeder Ria ziet Jac’s achteruitgang met lede ogen aan. De zorgen voor haar man worden groter en ze moet steeds meer van haar eigen leven opgeven. Haar gevoelens van liefde en zorgzaamheid slaan regelmatig om in frustratie en eenzaamheid. Desondanks wil ze Jac thuis verzorgen, zo lang het kan.

Maar terwijl Jac probeert vast te houden aan zijn paradijs komt een onvermijdelijk afscheid dichterbij.

De documentaire wordt beide keren in De Pas vertoond. In verband met de Coronamaatregelingen zijn wij genoodzaakt met vooraanmeldingen te werken. Daarom verzoeken wij iedereen die geïnteresseerd is -en wij hopen dat dat er velen zijn- middels het aanmeldformulier, wat in de INFO, staat door te geven dat u wenst deel te nemen. Dit kan op: woensdagmiddag 8 september 2021 tussen 13.00 en 14.30 uur in De Pas.

Nadere informatie over de voorstelling kunt u verkrijgen via Ton de Wit, tel. 06-19037216.

Themabijeenkomst in Uden over uitvaart en erfrecht.

Op woensdag 15 september zijn we om 14.00 uur welkom bij crematorium en uitvaartcentrum. DELA in Uden,

Een uitvaart is altijd verdrietig, afscheid nemen van je naaste, vriend/vriendin of bekende is  niet gemakkelijk. Daarom wil je van een uitvaart iets maken waar je later een goede herinnering aan hebt. Een medewerker van de DELA vertelt deze middag alles over gebruiken en verplichtingen rondom overlijden, geeft een rondleiding door het crematorium en beantwoord alle vragen.

Ook de notariële vragen over bijvoorbeeld een testament, het benoemen van een executeur, het opnemen van een uitsluitingsclausule en het besparen van erfbelasting kunnen worden beantwoord.

Bent u geïnteresseerd laat het ons dan weten middels het aanmeldformulier wat in de laatste INFO staat.

Het is de bedoeling dat u op eigen gelegenheid naar de coöperatie DELA, Belgenlaan 11, in Uden komt.  (verzamelen rond 13.45 uur aldaar) Mocht dit voor u onmogelijk zijn, geef dit dan bij opgave door en wij gaan daarna proberen u met iemand mee te laten rijden.

KBO – Ledendag

Wij nodigen alle KBO-leden uit voor onze jaarlijkse KBO-dag op vrijdag 17 september 2021.

Wij starten deze feestelijke dag natuurlijk zoals altijd met een eucharistieviering, om 10.00 uur,  samen met de familieleden van onze overleden leden.

Voor het middagprogramma,  vanaf 13.00 uur, is het Maasland Senioren Orkest gecontracteerd.

Ook voor deze middag is opgeven noodzakelijk. Vanwege de Corona maatregelingen mogen we dit jaar vermoedelijk niet onbeperkt iedereen toelaten. Laat daarom middels het aanmeldformulier wat in de INFO staat weten dat u wenst deel te nemen, dan reserveren wij een plaatje voor u.

Dit kan op: woensdagmiddag 8 september tussen 13.00 en 14.30 uur in De Pas

KBO Heesch Algemene Ledenvergadering op vrijdag 24 september 2021 om 10.00 uur

Dit is voor het eerst dat we een ALV kunnen houden waarbij de leden aanwezig kunnen zijn. Alle belangrijke stukken staan in de INFO van september. Die hebben onze leden thuis ontvangen. In de INFO staat alles wat er aan de orde komt, maar de aanvangstijd niet. Die is dus 10.00 uur. Kijk hier online wat er in de INFO staat.

Kloosterdorp Steyl

Op 28 september willen we een excursie gaan organiseren naar Kloosterdorp Steyl.

Er is ter plekke heel veel te zien. Een kleine opsomming : de DUBBELKERK.   MISSIEMUSEUM/     BOTANISCHE TUIN DE JOCHEMHOF/      WERELD PAVILJOEN/      KETELHUIS/      LIMBURGS SCHUTTERIJ MUSEUM/      KLOOSTERTUINEN/      POTTENBAKKERIJ HOOGLAND/       GALERIE DE ZEEMEERMIN/       ATELIER TINEKE VERMEER.

Hoe we ernaar toe gaan en hoe het programma eruit gaat zien, komt op de website KBO-Heesch.nl

en in de nieuwsbrief te staan. Maar zeker ook in de Mooi Bernhezer.

Opgeven is noodzakelijk en dit kan ook op woensdag 8 september.

Namens evenementencommissie:

Annie Fransen v.d. Lee